Have an account?

Friday, June 11, 2010



Menghampiri jalan landasan keretapi.



Permandangan jalan masuk dari Kg Sg. Layang.



Perjumpaan penduduk kampung sempena Hari Raya Aidil Fitri di perkarangan rumah Haji Ali bin Kidam.



Perigi oh perigi!



Pembangunan Projek Tanam Semula Berkelompok (Mini Estet) Perigi Jernih(TSB (ME) PJ.



Pengurusan



Pintu Masuk 3



Kanak-kanak Kampung Perigi Jernih




Penduduk-Penduduk kampung.

1 comments:

Anonymous said...

Assalammualaikum,

Satu usaha yang baik demi pembangunan fizikal dan 'moral' masyarakat kampung Perigi Jernih.
Daripada kertas kerja, pencetus menyatakan yang kerabat dari Kampung Perigi Jernih ramai yang berjaya di luar sana. Namun ada beberapa perkara yang menyebabkan ramai juga yang merajuk untuk pulang dan 'settle down' di kampung...

Apa yang penting sekarang sokongan padu daripada masyarakat sendiri, kerana sokongan daripada masyarakatlah yang menentukan kejayaan persatuan.

Harap masyarakat dapat buang sikap prejudis dan beralih kepada sifat dan sikap positif dalam usaha bersama untuk membangunkan Kampung Perigi Jernih. Cerita-cerita lama pasal hak tanah tu rasanya boleh diperbincangkan demi memastikan mutlak pemilikan tanah di Kampung Perigi Jernih dipertahankan untuk waris-warisnya.

Jika terlalu taksub dengan pemikiran tradisional dan keonvensional rasanya tanah di Kampung itu akan terus 'sobun'...mujur ada projek tanam semula namun plan jangka panjang perlu di rancang sekarang bagi memastikan kelangsungan hidup (survival) martabat tanah di kampung Perigi Jernih ini.

Apa yang cuba saya seru di sini, masyarakat perlu buka minda untuk ke hadapan. Perancangan pembangunan memang mudah di rancang tetapi untuk melkasanakannya itu memerlukan komitmen yang tinggi.

Kalau tunggu pengaruh politik..minta maaf cakap, mereka akan muncul pada waktu tertentu sahaja terutama pilihanraya. Sepatutnya plan sebegini datang daripada perwakilan yang dipilih. Walaubagaimana pun, pencetus idea ini sudah cuba memikirkan sesuatu untuk memajukan dan terserah pada kita untuk menyokong.

Namun jika ada sikap prejudis dan negatif...pencetus idea untuk usaha ini got nothing to lose..setidak-tidaknya beliau dah cuba.

Setiap sesuatu perkara yang ingin dirancangkan perlukan implemantasi yang cekap dan ia datangnya daripada keprcayaan dan sokongan daripada masyarakat itu sendiri.

Wallahualam, sekadar menyatakan penadapat..harap bersama kita menjayakan...

Post a Comment